Το παραπάνω βίντεο δημιουργήθηκε για τις ανάγκες της εκδήλωσης για την παγκόσμια ημέρα της Μαίας και του Μαιευτή που πραγματοποιήθηκε στο Ναύπλιο και προβλήθηκε στο ακροατήριο λίγο πριν την έναρξη των ομιλιών. Σκοπός του ήταν να οπτικοποιήσει την ιστορική εξέλιξη του τοκετού μέσα από τα ανασκαφικά ευρήματα και την τέχνη, από τον πρώιμο πολιτισμό των Σουμέριων έως και τη σημερινή εποχή της τεχνολογίας, ένα θέμα που με απασχολεί ιδιαίτερα, καθώς αποδεικνύεται πως η Μαιευτική είναι μια από τις αρχαιότερες τέχνες που εμφανίστηκαν στον πλανήτη εδώ και μερικές χιλιάδες χρόνια.
Στην Αρχαία ελλάδα, όπως συνέβη και με άλλες επιστήμες, η Μαιευτική γνώρισε πρωτοφανή εξέλιξη και από τις μαγικοθρησκευτικές πρακτικές της στην αρχαία Αίγυπτο, με την επίδραση των φιλοσόφων, του Ιπποκράτη και του Σωρανού αργότερα, έγινε οργανωμένη επιστήμη και είναι στις θεμελιώδεις γνώσεις εκείνης της εποχής που στηρίχθηκε η μετέπειτα πρόοδός της. Παρακάτω σας παραθέτω ένα απόσπασμα από την εισαγωγική ομιλία μου.
«Σε όλους τους λαούς της γης η εγκυμοσύνη και ο τοκετός ιδιαίτερα προκαλούσε δέος ως φαινόμενο και από πολύ πρώιμες εποχές της ανθρώπινης κοινωνικής εξέλιξης, «επενδύθηκε» με διάφορες φιλοσοφικές, θρησκευτικές και υπερβατικές δοξασίες. Αντιμετωπίζοντας τη γέννηση μιας νέας ζωής ως θαύμα, η Μαίευση θεωρήθηκε ως μια ιερή ιδιότητα που κατά παραχώρηση των Θεών δόθηκε σε ορισμένους ανθρώπους να την ασκούν προς όφελος του ανθρώπινου γένους. Από πολύ νωρίς τα άτομα αυτά που ήταν επιφορτισμένα με την παροχή φροντίδας στην επίτοκο γυναίκα ήταν συνήθως γυναίκες ώριμες που στην Αρχαία Ελλάδα ονομάστηκαν «Μαίες», ενώ η λέξη «Μαία» σήμαινε τη «μητέρα» και την «τροφό».
Μαίες αναφέρονται από τους προϊστορικούς κιόλας χρόνους στη Μεσοποταμία και την Ινδία, αργότερα στην αρχαία Αίγυπτο, Ελλάδα και Ρώμη ενώ αναφορές σε αυτές υπάρχουν επίσης στους Ιάπωνες, τους Ινδιάνους και τους Εβραίους.
Σημαντική πρόοδος στη Μαιευτική δόθηκε από τον Ιπποκράτη και αργότερα από τον Σωρανό, ο οποίος ήταν και ο πρώτος που έγραψε επιστημονικό σύγγραμμα που απευθυνόταν σε Μαίες, οι οποίες ήταν  οι μοναδικές υπεύθυνες για την εκτέλεση φυσιολογικών τοκετών και την ενασχόληση με την υγεία της γυναίκας μέχρι και τον 18ο αιώνα περίπου, οπότε και η Μαιευτική – Γυναικολογία αποτέλεσε αντικείμενο Πανεπιστημιακής μελέτης στις Ιατρικές Σχολές και ξεκίνησαν να λειτουργούν τα πρώτα Μαιευτήρια στη Βόρεια Ευρώπη. Μέχρι τότε αρκετές Μαίες διακρίθηκαν και παραμένουν διάσημες μέχρι και σήμερα για τις έρευνες που πραγματοποίησαν και τις διάφορες μαιευτικές μεθόδους που επινόησαν ενώ κάποιες από αυτές ασχολήθηκαν και με τη συγγραφή επιστημονικών συγγραμμάτων.
Στην Ελλάδα η πρώτη σχολή Μαιών και το πρώτο Μαιευτήριο ιδρύθηκαν στις 26 Φεβρουαρίου του 1838, ενώ το 1909 αποφασίστηκε οι Μαίες να διακρίνονται σε διπλωματούχες (εκείνες που είχαν φοιτήσει στη Σχολή) και πρακτικές (εκείνες που επιτρεπόταν να ασκούν το Μαιευτικό λειτούργημα μόνο στο χωριό τους και στις κοντινές περιοχές επί απουσίας διπλωματούχου Μαίας). Ακολούθησε η ίδρυση της Σχολής Μαιών «Βιργινία Σκυλίτση» το 1932 και αντίστοιχη σχολή στη Θεσσαλονίκη δέκα χρόνια αργότερα. Με Βασιλικό Διάταγμα το 1955 ιδρύονται οι Εφετειακοί Σύλλογοι Επιστημόνων Μαιών, οι οποίοι μέχρι και σήμερα συνεχίζουν το έργο τους που είναι έντονο και σημαντικό και, ανάμεσα σε άλλα, στοχεύει στην συνεχιζόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση των Μαιών και Μαιευτών, στην προαγωγή του φυσιολογικού τοκετού, στην εγκατάσταση του μητρικού θηλασμού και στην προάσπιση της υγείας της γυναίκας σε όλες τις φάσεις του αναπαραγωγικού της κύκλου και της οικογένειας γενικότερα. Τέλος, από το 1983 λειτούργησαν τα τμήματα Μαιευτικής στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη, στα οποία έγιναν δεκτοί και οι πρώτοι άρρενες φοιτητές, οι οποίοι ονομάστηκαν Μαιευτές.»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s